Ambassaden

Ska berätta lite om mitt besök på Amerikanska Ambassaden. Jag hade tid klockan 10, den 25 januari och fick hem alla mina papper 2 veckor innan av Cultural Care. Det är en del saker som man ska fixa, men du får tydliga instruktioner från Cultural Care.

Detta behöver du ha med dig till Ambassaden:

-          Pass

-          DS-156

-          DS-157

-          DS-158

-          DS-2019 (J1)

-          SEVIS (hophäftat med DS-2019)

-          Personbevis

-          Kuvert frankerat med 62 kr

-          Bankkvitto på att du har betalat visumavgiften

Jag kom fram till Ambassaden vid 9.40 ungefär och trodde att det skulle vara kö, men det var det inte och jag fick komma in efter 10 minuters väntan ungefär. Man börjar med att gå in i en byggnad där man ska visa upp sitt pass och ett av papprena som man har skrivit ut. Efter det får man ta av sig jackan och om man har tex en mobil med sig. Mobilen får man lämna in och man får då en nummerlapp så att man kan hämta ut den när man klar.

När man har gått igenom metalldetektorn så får man tillbaka jackan och sina papper och får då gå till nästa byggnad. När jag kom in där var det 4 stycken före mig i kön så jag fick sätta mig ned och vänta. När det var min tur så fick jag gå fram och lämna in alla papper som jag hade + passet, sen får man vänta. Jag väntade i ungefär 40 minuter innan de ropade upp mitt namn, vilket de gjorde väldigt tydligt om man jämför med några andras namn. Kom fram till luckan och killen bakom glasrutan var väldigt trevlig och skämtsam. Han frågade lite om min värdfamilj och om vart jag var när jag var i USA på semester. Efter det skulle man sätta båda händerna på någon grön "scanner" eller något sånt och sedan båda tummarna.

När intervjun var klar fick jag tillbaka mitt personbevis och DS-2019. DS-2019 ska man ha med sig till USA, annars kommer man inte att komma in i landet. Sen var det bara att gå. Väldigt lätt och smidigt egentligen, trodde att det skulle ta längre tid och vara mer krångligt men det var det inte. Jag fick inte vänta så länge på visumet för redan dagen efter kunde jag hämta det :)

Alla ni som är nervösa inför er tid på ambassaden; var inte nervösa! Kan erkänna att jag var riktigt nervös, men var det helt utan anledning för det var ingenting att oroa sig för :) Lycka till!

Johanna

Kommentarer
• Lina

Personbeviset behöver man väl inte ha med sig till USA? Eller har jag missuppfattat...?

2010-01-25 @ 22:02:05
• Johanna

Hej Lina!

Jag frågade CC om jag skulle ha med det till ambassaden och då fick jag svaret att det skulle med till USA :P Men ska kolla med de igen, det skadar ju inte att ta med det.

2010-01-26 @ 09:54:04
URL: http://johannaupair.blogg.se/
• Angelica

Jag tänkte komma till Ambassaden till 8 eftersom jag har en tid kl 9, men tror du att det är för tidigt. Du kom ju inte dit så himla långt i förväg... =)

Kram// Angelica

2010-04-06 @ 15:59:20
URL: http://mittarsomaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback