Ansökan

Jag gick på ett av Cultural Care's informationsmöten redan i mars 2008. Där fick jag träffa en tjej som hade varit Au Pair i USA och som nu hade blivit rekryteringsledare hos Cultural Care. Jag blev ännu mer sugen på att åka iväg, men eftersom jag var på mötet så tidigt så kunde jag inte göra en intervju (som alla blivande Au Pairer måste göra). Intervjun får nämligen inte vara äldre än ett år, så den skulle jag få göra vid ett senare tillfälle via telefon.  Så ni som funderar på att åka iväg som Au Pairer, tänk på att inte göra intervjun för tidigt utan högst ett år innan ni vill åka iväg.

Jag valde Cultural Care för att min syster (som var Au Pair 06/07) åkte med dem och var nöjd med allt. Plus att det blev lätt för mig att fylla i ansökan och sådär eftersom hon hade gjort det en gång själv.

I januari 2009 gjorde jag min intervju. De på kontoret hade nämligen glömt bort att jag skulle göra den senare, så jag fick komma vid slutet på ett informationsmöte för att bara göra intervjun. Den var inte så märkvärdig och inte alls svår. Den första delen var på svenska och den andra på engelska (för att de ska se vilken nivå du ligger på). Du blir intervjuad av en representant från Cultural Care och du kommer att få frågor som: Varför vill du bli Au Pair? Hur skulle dina vänner beskriva dig? Vad tycker du om att göra på fritiden? etc. Så det är ingenting att vara nervös över.

I mars var jag klar med min ansökan och det tog ungefär en vecka tills jag blev godkänd (16 mars). Jag fick hem ett stort kuvert med viktig information om vad som skulle komma att hända. Fick också deras Au Pair Handbook, Pre-Departure Workbook och information om försäkring osv. I papprena fanns också inloggningsuppgifterna till min profilsida.

I april fick jag lov att gå på ett nytt informationsmöte eftersom det heller inte får vara äldre än ett år. Dock behövde jag inte göra en ny intervju utan var bara med på informationsdelen, men på ett sätt var det bra för då fick man fräscha upp informationen som tidigare hade fått.

Jag fick vänta i tre månader innan jag fick min första matchning och jag kan säga att jag blev otålig och faktiskt lite besviken. Jag trodde inte alls att det skulle ta så lång tid, men det är olika för alla. Vissa har tur som får sin första matchning redan efter en vecka och andra får vänta längre.

För att öka mina chanser till att få en familj laddade jag upp en video. Kan rekommendera det starkt till alla blivande Au Pairer! Det ger en chans till att visa mer av sin personlighet och jag tror att värdfamiljerna verkligen uppskattar om man har en video. Jag fick tex flera gånger beröm av värdfamiljer för min video, vilket var riktigt skoj.

Något som jag gjorde var att jag skickade in polisregisterutdraget och hälsointyget nästan direkt efter att jag hde blivit antagen, men gör inte det! De papprena får nämligen inte bli äldre än tre månader så jag fick lov att fixa nya papper när jag väl hade fått min värdfamilj. Så vänta med det! En annan sak som är viktig att tänka på när man skriver sin ansökan är att man är så positiv och ärlig som möjligt. Det kommer man långt på.

Om ni har några frågor så svarar jag mer än gärna på dem :)

Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback