Matchningsprocessen

1:a matchningen, 19 juni 2009:

En familj med två barn, en flicka på 6 år och en pojke på 4 år som bodde i Mineola NY. Fick tyvärr inte prata med den här familjen utan efter några dagar var de borta från min sida.


2:a matchningen, 6 juli 2009:

Den här familjen kom jag i kontakt med själv via Facebook. Det var en familj som bodde i Warren NY och hade en flicka på 4 år. Efter det långa samtalet med värdmamman började jag tänka fram och tillbaka på hur jag skulle göra, men jag beslutade mig för att tacka nej till den här familjen pga. flickans allvarliga allergi, men också för att min magkänsla sa att jag skulle göra det. Så det blev till att maila familjen att de fick leta efter en annan.


3:e matchningen, 11 juli 2009:

Dagen efter att jag hade tackat nej till familjen dök en ny värdfamilj upp. De hade nämligen tittat på min ansökan och väntade på att de skulle få komma i kontakt med mig. De tittade nämligen på två ansökningar samtidigt och hade bara helgen på sig att bestämma vem de skulle gå vidare med. Det var en familj som bodde i East Setauket NY med tre barn, två pojkar på 5 och 4 år och en flicka på 3 år. I början kändes det bra och redan dagen efter fick jag ett samtal från värdmamman. Helt oförberett fick jag prata med henne och efter det samtalet kände jag mig ganska så osäker. Hon lät väldigt stressad och sen var det lite i ansökan som jag blev osäker på. När jag var som mest fundersam får jag ett mail att familjen hade valt att gå vidare med den andra Au Pairen som de hade pratat med.


4:e matchningen, 25 augusti 2009:

Det tog alltså över en månad innan jag fick min nästa matchning, och vid det här laget hade jag bestämt mig för att börja läsa en kurs på högskolan och vänta med att åka till USA. Den här familjen bodde i Manassas VA och hade två pojkar på 5 och 3 år. De ville att jag skulle komma i september, men jag var inte riktigt säker på om jag ville åka då. Jag bestämde mig för att själv tacka nej till familjen, eftersom jag vid ett tidigare tillfälle hade bestämt mig för att åka senare än planerat.


5:e matchningen, 28 augusti 2009:
Bara några dagar senare fick jag min femte matchning och det var en familj som bodde i Carle Place NY. De hade två pojkar på 2 och 4 år, och de verkade vara en helt okej familj. De tackade nej till mig utan att vi hade någon kontakt.


6:e matchningen, 2 september 2009:

Ytterligare en matchning, den här gången med en familj i Larchmont NY. Den här familjen hade två pojkar på 10 och 15 år och jag bestämde mig snabbt för att jag inte ville åka till den här familjen. Jag kan nämligen inte se mig själv ta hand om en sporttokig 15 åring, det är som att ta hand om min lillebror och han behöver absolut inte ha någon Au Pair. Så det blev till att tacka nej till den familjen.


7:e matchningen, 12 september 2009:

Blev sedan matchad med en familj som bodde i Wellesley MA. Men de tackade nej till mig nästan direkt efter att vi hade blivit matchade med varandra.


8:e matchningen, 15 september 2009:

Efter det blev jag matchad med en familj i South Huntington NY, som bestod av en ensamstående mamma och hennes två döttrar på 3 och 5 år. Jag kände att det här kunde vara en familj för mig, men någon dag senare var familjen borta från min sida.


9:e matchningen, 28 september 2009:

Den här familjen bodde mitt i New York City med två barn, en pojke på 9 år och en flicka på 8 år. Jag fick se hela familjens ansökan, men jag blev tyvärr inte imponerad. De verkade leva ett riktigt stressigt liv och väldigt strikt också för den delen. Jag kände att jag inte riktigt är sån som person själv. Visst jag är ordningsam och sådär, men den här familjen verkade verkligen vara extrem med städningen. Jag skulle t.ex. inte få äta eller dricka något i mitt rum. Sen skulle jag heller inte få köra bil heller, eftersom att de bodde mitt inne i stan. Ni kanske tänker såhär nu: ”Varför tackar du nej till att bo på Manhattan!?”, då kan jag ge er ett enkelt svar; visst, jag skulle jättegärna vilja bo där MEN det är familjen som är viktigast för mig. Vissa tänker mer på vart de vill hamna, men jag vill kunna trivas i familjen och vara mig själv.


10:e matchningen, 14 oktober 2009:

Denna familj bodde 5 minuter utanför Minneapolis i Minnesota, alltså där min syster var Au Pair. Men vet inte om det var i samma område. De hade två pojkar på 3 och 4 år. Verkade vara en bra familj på pappret. Väntade i en vecka på att de skulle höra av sig men det gjorde de aldrig så jag tackade nej till dem.


11:e matchningen, 23 oktober 2009:

Precis efter att den tionde familjen hade försvunnit från min sida så dök en ny familj upp. En familj med två flickor på 6 och 8 år. De bodde ungefär 1 timme från Philadelphia, men de ville att jag skulle komma i december, plus att mamman var ”stay at home mom” och jag vet inte riktigt om det var det jag ville. Men jag behövde inte fundera på det så mycket eftersom familjen var borta någon dag senare.


12:e matchningen, 30 oktober 2009:

Den här familjen bodde i Rockeville Centre, ungefär 45 minuter utanför New York City. De hade tre barn, två pojkar på 13 och 11 år och en flicka på 7 år. Jag fick dock aldrig prata med dem, men å andra sidan så var de inte en drömfamilj.

13:e matchningen, 7 november 2009:

Den här familjen bodde i North Granby i Connecticut och hade tv barn, en flicka på snart 4 och en pojke på snart 2 år. Jag fick prata med den här familjen och allt verkade jättebra med dem. Tyvärr så försvann familjen från min sida även fast de sa att de fortfarande var intresserade när vårt telefonsamtal var slut. Blev väldigt besviken eftersom jag hade hoppats på den här familjen och de berättade inte ens att de hade tackat nej.

14:e matchningen, 15 november 2009:

Nästa familj bodde också i Connecticut fast i Ridgefield och hade två flickor på 3 och 4 år. Fick dock inte prata med familjen utan de försvann efter någon dag.

 
15:e matchningen, 17 november 2009:

Den här familjen bodde ungefär 20 minuter utanför Pittsburgh i Philadelphia. De hade tre pojkar på 6, 8 och 9 år gamla men jag kände att det inte riktigt passade mig så jag tackade nej till dem.

 
16:e matchningen, 26 november 2009:

Den här familjen bodde 30 minuter utanför Boston och hade tre barn, 2 flickor på 10 och 7 år och en pojke på 4 år. Mamman var dock "stay at home mom", men familjen försvann efter några dagar så jag behövde inte fundera på hur jag skulle göra.

17:e matchningen, 7 december 2009:
Familjen bodde i Northbrook, ungefär 30 minuter utanför Chicago i Illinois. De hade två barn, en flicka på 7 år och en pojke på snart 6 år. Familjen verkade vara bra, men det dök upp flera nackdelar och efter det första telefonsamtalet så kände mig osäker på hur jag skulle göra. Jag beslutade mig senare för att tacka nej till dem.

18:e matchningen, 14 december 2009:
Den här matchningen blev då slutligen min värdfamilj. De bor i Latham, ungefär 5 minuter utanför Albany, NY. De har två barn, en pojke på 7 år och en flicka på 4 år. De verkar helt underbara och jag tror att jag kommer att få ett underbart år tillsammans med de!

Som ni ser så blev min matchningsprocess ganska så lång, men anledningen till det var att jag flyttade fram mitt avresedatum flera gånger. Så det kunde ha gått snabbare för mig.

Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback