Dagarna i NYC

Torsdag: Jobbade hela dagen och klockan 18.30 tog jag bussen in till New York City. Jag var ganska så nervös och väldigt förväntansfull över att träffa mina föräldrar och lillebror. Såg de direkt när jag hoppade av bussen och det är svårt att beskriva känslan som jag hade, men allt var bara så himla bra! Vi började promenera upp till hotellet och stannade vid en Starbucks på vägen. Jag sov dock inte så väldigt mycket den natten, jag var väl fortfarande överväldigad :P

Fredag: Vi åt frukost ute på en liten restaurang och det blev en omelett för min del. Vi tog oss sedan ner till Greenwich Village och strosade runt där. Vi hittade bla på Washington Square Park och ett kafé där en scen ur filmen "Just my luck" med Lindsay Lohan spelades in, haha! Det var dock stängt så vi fick ta vår fika på ett annat ställe. Åkte sedan upp till Midtown och Times Square för att gå på Madame Tussauds, vaxmuseét. Det var som det i London men jag älskade det :P Där gick vi och såg Trollkarlen från Oz i 4D och det var en speciell upplevelse. Man hade 3D-glasögon på sig och när det small i filmen så vibrerade stolen man satt i. När en hink med vatten hälldes ut fick man en liten sprej av vatten själv i ansiktet och när vinden blåste fick man en liten vindpust i nacken. Det var riktigt häftigt och kul! När det var dags för att tänka på middag så åkte vi ner till Chinatown. Efter lite kinamat så gick vi för att leta på Brooklyn Bridge och den hittade vi på så småningom. Det var riktigt varmt under hela dagen även fast det regnade en del på förmiddagen. Vi åkte trötta tillbaka till hotellet för att äta glass :)

Lördag: Den varmaste dagen under helgen och vi begav oss ner till Frihetsgudinnan. Vi skulle ta båten ut till Liberty Island så vi fick köa i ca 1 ½ timme för att komma på en båt. Plus att min pappa fick köa för att köpa oss biljetter. Vi kom ut till ön och vi åt lunch nästan direkt. Tog en del bilder både på New York Skyline men också på Frihetsgudinnan själv. Sen var det dags att ta båten till Ellis Island dit immigranterna kom till. Vi stod i kö extra länge eftersom vi inte fick plats på den första båten. Det var riktigt varmt och det fanns ingen skugga där vi stod så solen lyste riktigt starkt. Jag började känna mig yr så jag satte mig ner tills det var dags att gå på båten som då hade kommit. När vi precis kom fram till rampen så snurrade det till och jag kommer bara ihåg att min mamma frågade hur det var och jag sa att jag höll på att svimma. Rätt som det var så satt jag på huk och jag hör bara en mansröst som säger att jag inte kan gå på båten utan tar med mig till sidan där det fanns skugga. Jag fick vatten både att dricka och över mig. De tillkallade till och med sjukvårdspersonal som kom för att kolla så att allt var bra. Efter att de kollat min puls ett par gånger så bestämde de att jag skulle få följa med de in till ett vilorum där det fanns AC så att jag skulle kylas ner. Fick åka i rullstol dit vilket enligt mig var helt onödigt men ville inte säga ifrån heller :P Fick till slut gå därifrån och vi fick gå före i kön för att komma på båten som då var där. Vi åkte direkt tillbaka till New York City och tog oss till hotellrummet där en skön dusch väntade. Senare på kvällen gick vi ut och åt på Friday's och vi strosade också runt på 5th Avenue. Jag somnade som en stock den kvällen.

Söndag: Eftersom att vi skulle åka till Albany vid 14:45 så bestämde vi oss för att hålla oss runt hotellet under förmiddagen innan det var dags att åka till bussen. Vi strosade runt i Central Park vilket var väldigt mysigt. Dock var det väldigt varmt men vi klarade det, haha! Köpte lunch och satte oss på en parkbänk för att äta den och sen var det dags att hämta våra resväskor och bege oss mot bussen. Det var riktigt kaos vid bussarna, men vi kom på rätt buss och var nu på väg hem. Efter 2 timmar och 45 minuter var vi i Albany och eftersom ingen av mina värdföräldrar kunde hämta upp oss eftersom det hade strulat till sig så hade min värdmamma beställt en taxi som skulle komma, men det kom ingen taxi så vi gick upp till tågstationen och fick därifrån tag på en taxi som körde oss hem. Vi åkte sedan till hotellet som de skulle bo på för att checka in och sen blev det middag på Applebee's. Skjutsade de tillbaka till hotellet, stannade kvar där en stund och sen åkte jag hem för att sova.

En underbar helg i den älskade staden New York City. Nästa besök blir nog till hösten, det blir ju så varmt på sommaren.

Johanna

Kommentarer
• Linn

Vilken härlig helg! Jag måste åka till New York när jag fyller 18, hihi! ^^



/ Linn Jonsson

2010-07-27 @ 12:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback